Gå til hovedindhold

Aabenraa Kommune logo

Eventpuljen

Aabenraa Kommunes Eventpulje kan søges til afholdelse af store og mindre events.

Vi har åbnet ekstraordinært for eventpuljen. Der er deadline på ansøgninger på over 15.000 vedr. 2024 den 25. februar 2024.

Ansøgere får svar, når Kultur- og Fritidsudvalget har behandlet ansøgningerne i april 2024.

Ansøgninger på under 15.000 kr. kan søges løbende.

Indhold

    Hvem kan søge:

    Frivillige foreninger og organisationer i Aabenraa Kommune samt aktører, der vil være med til at skabe aktivitet i Aabenraa Kommune.

    Ansøgninger til eventpuljen vurderes ud fra i hvor høj grad eventen:

    • Er en unik god idé med særligt profileringspotentiale
    • Giver merværdi til noget eksisterende gennem udvikling, nytænkning og samarbejde
    • Understøtter Kultur- og fritidspolitikken
    • Appellerer til borgere i hele kommunen
    • Tiltrækker publikum fra et større opland
    • Er en oplevelse også for besøgende og turister
    • Appellerer til (niche)-offentlighed i et større opland
    • Samarbejder med hovedaktører inden for kultur- og fritidslivet
    • Adskiller sig fra aktiviteter, der kan støttes via Kulturelt Samråd / Fritidsrådet
    • Er forankret i en robust organisation
    • Inddrager foreningslivet
    • Har en høj grad af professionalisme
    • Har en markedsføringsplan
    • Inddrager fonde
    • Samarbejder med sponsorer
    • Kan få støtte fra ministerium/styrelse

    Eventsekretariatet vurderer ansøgningerne fagligt ud fra kriterierne og indstiller forslag til fordelingen af midlerne til Kultur- og fritidsudvalget, så der bliver en bred variation i udbuddet af events i Aabenraa Kommune.

    Sådan ansøger du:

    Du udfylder og indsender ansøgningsskemaet inkl. budget elektronisk. Det skal du gøre uanset hvilket beløb, du ansøger om.

    Aabenraa Kommune er gået over til at bruge Conventus til ansøgninger til Eventpuljen. Derfor skal du oprette din organisation i Conventus, før du kan ansøge puljen. Du kan se, hvordan du opretter din organisation her

    Når du er oprettet, skal du logge ind og finde fanen Arkiv, hvor du finder underfanen Blanketter. Her vil du finde Aabenraa Kommunes Eventpulje.

    Når du har sendt din ansøgning, kan du efterfølgende blive kontaktet med henblik på et sparringsmøde, så det er en god idé at være i god tid. 

    Inden du går i gang med at skrive din ansøgning skal du vide:

    • Vi er glade for at modtage din ansøgning.
    • Eventpuljen støtter primært større events indenfor kultur- og fritidslivet. For at synliggøre og styrke lokalområderne i kommunen, ydes der dog også lejlighedsvist støtte til mindre events.
    • Du kan søge om et tilskud eller om en underskudsgaranti. I begge tilfælde skal du fremvise et regnskab, men en underskudsgaranti kommer kun til udbetaling, hvis din event giver underskud.  
    • Eventpuljen er en udviklingspulje, og derfor er det ikke muligt at søge om midler til drift.
    • Det er afgørende for at opnå tilskud, at eventen afvikles i Aabenraa Kommune.
    • Der ydes som hovedregel ikke tilskud til kommercielle arrangementer og til arrangementer tilrettelagt af enkeltpersoner.
    • Der ydes ikke tilskud til forplejning.
    • Der ydes ikke tilskud til lukkede arrangementer.
    • Der ydes ikke tilskud til anlæg.
    • Kommunen kan ikke støtte arrangementer, hvor et evt. overskud gives til tredjepart.
    • HUSK du evt. skal søge tilladelser til dit arrangement. Se link til højre: Tilladelse til arrangementer.

    Når din ansøgning er godkendt, skal du huske:

    PR/markedsføring

    • Eventen skal annonceres via www.kultunaut.dk
    • Aabenraa Kommunes logo skal være synligt
    • Jeres hjemmeside/facebookgruppe, kommunens hjemmeside og lokale medier skal som udgangspunkt benyttes i markedsføringen.

    Afrapportering

    • Events, der har modtaget tilskud på over 15.000 kr., skal sende et påtegnet regnskab samt en evaluering, der laves i evalueringsskemaet. Eventsekretariatet skal modtage regnskabet og evalueringen senest 3 måneder efter eventen er gennemført.
    • Events, der har modtaget tilskud under 15.000 kr. skal senest 3 måneder efter afviklingen af eventen indsende et udfyldt evalueringsskema.
    • Events, der har modtaget en underskudsgaranti, skal senest 3 måneder efter gennemførslen sende en anmodning om udbetaling af garantien, såfremt dette bliver aktuelt. Anmodningen skal være bilagt et godkendt regnskab for den gennemførte event.

    Eventpuljen har blandt andet støttet:

    • Musikcamp for børn
    • Faustball EM
    • Aabenraa Pride
    • Børn oplever magi
    • Sønderjysk mesterskab i bueskydning
    • Sejlklubbens 100 års jubilæum: Koncert for alle på havnen
    • Børnekultur på Nygadehuset: Møg dyr vinterferie
    • Aaben Jam
    • Sønderjyske aftener i Holbøl
    • Grænseløbet