Sådan foregår det, når du ringer til kommunen
Når man er barn eller ung, kan det være svært at bede om hjælp fra kommunen på grund af frygt for bedømmelse og forvirring om, hvordan man gør det. Men på denne side forklarer vi hvad der sker, når man kontakter kommunen.
Sådan foregår det, når du ringer til kommunen
På billedet nedenfor ser du Line. Line er børne- og ungerådgiver i en kommune.
Vær med, når Line taler med 15-årige Frederik på telefonen, der føler sig utryg, fordi hans far drikker og tit bliver vred.
Hvad sker der, når du har talt med os?
Når du har talt med os, får du måske at vide, at vi har brug for mere viden om dig og din situation for at finde ud af, om vi kan hjælpe dig. Det kan også være, du skal tale med nogle andre. Men hvad sker der egentlig i sådan en proces?
1: Du kan komme til et fysisk møde med kommunen
På mødet vil børne- og underådgiveren spørge til, hvordan du har det. Måske bliver du spurgt om, hvordan du har det derhjemme og i skolen. Rådgiveren spørger, fordi hun vil finde ud af, hvad der fungerer godt og skidt i dit liv - og hvordan du får den hjælp, der passer til dig.
Mødet foregår enten i et lokale hos kommunen eller et andet sted, du kender godt. Første gang, du møder rådgiveren, vil du måske have din mor og far med. Det kan også være, du har en anden voksen med til mødet, eller at du med rådgiveren alene.
2: Rådgiveren finder ud af, hvordan du kan få hjælp
Børne- og ungerådgiveren samler alle de informationer, der fortæller, hvordan du har det. Det gør hun ved at tale med dig og din familie. måske holder rådgiveren også et netværksmøde. På sådan et møde samles nogle af de voksne, der kender til dig. Det kunne være din lærer eller træner.
Nogle gange skal rådgiveren undersøge din situation endnu mere, hvor hun måske taler med en børnepsykolog. Men i sidste ende er en af rådgiverens vigtigste opgaver at finde ud af, hvad DU synes, der skal ske. Din mening SKAL altså tælle med i beslutningen om den hjælp du skal have.
3: Du får den hjælp, der passer til dig
Måske beslutter børne-og ungerådgiveren, at du ikke har brug for hjælp, eller at du og dine forældre selv kan klare det. Det kan også være, at du får en kontaktperson, som kan hjælpe dig i hverdagen. Andre gange skal du eller din familie tale med en behandler.
Hvis det er rigtig svært derhjemme, kan det være, du skal bo hos nogle andre i en periode. Det kan enten være dine bedsteforældre eller nogle andre, du kender godt. Det kan også være en plejefamilie. Sker det, kan du stadig se dine forældre, hvis du har lyst til det, og hvis det er godt for dig.
Hvis du er barn eller ung i Aabenraa Kommune og har brug for hjælp, så ring eller SMS på telefonnummer:
21 66 59 34
Åbningstider:
Mandag: 08.00 - 16.00
Tirsdag: 08.00 - 16.00
Onsdag: 08.00 - 16.00
Torsdag: 08.00 - 17.00
Fredag: 08.00 -14.00