Gå til hovedindhold

Ofte stillede spørgsmål

Her på siden kan du måske finde svar på nogle af de spørgsmål du sidder med.

Indhold

    Billede af eftertænksom teenagedreng fra kampagnen "DinSide" med sloganet " Du har ret til hjælp, hvis du har brugt for det"

    Kommunerne er de 98 områder, Danmark er delt op i. I hver kommune er
    vi medarbejdere, der arbejder med, at der er styr på for eksempel skoler, veje
    og affald, men også med at hjælpe børn og unge, der har det svært.
    I Danmark er det sådan, at det kun er dem, der arbejder i lige præcis i den
    kommune, hvor du bor, der kan og må hjælpe dig. Derfor er det vigtigt, at du
    taler med dem, der sidder i din kommune. 

    Hvis din familie, de voksne i skolen eller andre voksne, du kender, ikke kan
    eller vil hjælpe dig, er vi nogle voksne i din kommune, som arbejder med at
    finde ud af, hvad du har brug for. Der kan være mange grunde til, at du kan
    have brug for hjælp. Det kan være, hvis du føler dig utryg hjemme, hvis du
    er ked af det meget af tiden, eller hvis du eller nogen tæt på dig oplever vold
    eller mange voldsomme skænderier.

    Måske drikker de voksne hjemme hos dig meget alkohol. Det kan også være,
    at de voksne har svært ved at passe på dig. Måske føler du dig meget alene
    med alting? Men det kan også være andre slags problemer, der er for svære
    til, at du kan klare det selv

    Det er vores arbejde at finde ud af, om du og din familie har brug for hjælp
    og støtte, for at du får det bedre. Hvis du har brug for at få ændret noget i din
    hverdag, kan du snakke med os. Du har ikke ret til at bestemme det helt selv,
    men du har ret til at sige, hvordan du ønsker, det skal være.

    Alle familier er forskellige, og derfor kan hjælpen også være meget forskellig.
    Måske skal du og din familie have noget hjælp til at klare hverdagen. Det kan
    være en kontaktperson, som hjælper dig eller jer med det, der er svært.
    Det kan også være, at du har brug for at tale med en psykolog, hvis du ikke
    har det godt. Eller at hele familien skal have hjælp. Så kan I få besøg af en,
    der er uddannet til at hjælpe familier – en familiebehandler

    Mange børn er i tvivl om, hvad forskellen er på vores hjælp og hjælp fra
    fx BørneTelefonen. BørneTelefonen – og andre som dem – kan give dig gode
    råd, trøst og en voksen, der lytter til dine problemer. Hvis du har brug for at tale
    med nogle voksne, der lytter til dig og forstår dig, kan du fx snakke med
    BørneTelefonen. BørneTelefonen kan også hjælpe dig videre til kommunen,
    hvis I sammen beslutter, at det er det bedste for dig. 

    Der findes en lov om børn og unge i Danmark. Den hedder barnets lov. I den
    står der, at de voksne fra kommunen skal undersøge, om de kan hjælpe dig,
    hvis du beder om det, eller hvis nogen er bekymrede for, hvordan du har det.
    Du har altså ret til hjælp, hvis du har brug for det. Du har for eksempel ret til
    at bo i et trygt hjem og gå i en skole, hvor du ikke oplever mobning eller
    forskelsbehandling. Og du har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at du altid
    kan bestemme – men din mening skal tælle med. 

    Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle,
    hvad du hedder, eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan
    være anonym. Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at vi får dit navn at vide. Hvis det sker, er du nødt til at fortælle, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at
    informere dine forældre.

    Når du kontakter os, vil det for det meste være en børne- og ungerådgiver,
    du taler med – en person, der giver råd og ved en masse om, hvordan
    man løser problemer som dine. De arbejder med at skaffe hjælp til børn
    eller familier, der ikke har det godt. Nogle gange kaldes de også for
    sagsbehandlere eller socialrådgivere. 

    Ligesom butikker har vi åbent på nogle tidspunkter og lukket på andre
    tidspunkter. Men vi ved godt, at problemer ikke følger åbningstider. Hvis du
    har så meget brug for hjælp, at det ikke kan vente til næste dag, fx hvis du
    bliver slået, skal du stadig ringe til 114. Så bliver telefonen taget af en fra
    politiet og her skal du bede om at tale med akutvagten fra Aabenraa Kommune. Og husk, hvis du er i
    fare eller har tanker om at gøre skade på dig selv, skal du altid ringe til
    Alarmcentralen på 112 med det samme.

    Hvis du har talt eller skrevet med en børne- og ungerådgiver hos os, vil han
    eller hun prøve at finde ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen.
    Måske fortæller rådgiveren dig, at vi vil undersøge, hvordan du får den bedste
    hjælp. Det betyder, hun ringer til dig igen, så I sammen kan aftale, hvad der
    skal ske. Det kan også være, rådgiveren foreslår, at du skal tale med en god ven, dine
    forældre, BørneTelefonen eller en anden telefonrådgivning, der passer til dine
    problemer.

    Billede af eftertænksom dreng fra kampagnen "DinSide" med sloganet " Du har ret til hjælp, hvis du har brugt for det"