Huslejenævn
Du kan som lejer eller udlejer klage til Huslejenævnet, hvis der opstår lejemæssige uenigheder mellem dig og din private udlejer eller lejer.
Bor du til leje i en almen bolig(boligforening), skal du klage til Beboerklagenævnet.
Huslejenævnet behandler uenigheder (tvist), hvis det vedrører:
- Lejens størrelse
- Lejeforhøjelse
- Varsling af lejeforhøjelse
- Manglende vedligeholdelse/vedligeholdelsesforhold
- Overtrædelse af husordensregler
- Forbrugsregnskaber, varme, vand og el
- Istandsættelse ved fraflytning
- Tilbagebetaling af depositum
Huslejenævnet behandler ikke uenigheder om:
- Opsigelse af lejemål
- Ophævelse af lejemål
- Udlejers ret til lejligheden
- Brugsret i forbindelse med fremleje, bytte og retten til fortsættelse af lejemålet
Pris
I 2024 koster det 357 kr. at få behandlet din klage i Huslejenævnet.
For behandling af sager efter § 132, stk. 2 i Lov om leje koster det i 596 kr.
Beløbet reguleres den 1. januar hvert år.
Beløbet skal indbetales på:
Registreringsnr. 7562
Konto nr. 1196106
Husk tydeligt at angive navn og adresse. Dokumentation for indbetalingen skal lægges ved klagen. Gebyret refunderes ikke, selvom du får helt eller delvist medhold i klagen.
Beløbet skal indbetales inden din klage kan behandles af Huslejenævnet.
For sager indbragt 1. juli 2015 og derefter skal udlejeren betale et gebyr på 6.827 kr. (pr. 1. januar 2024) til Huslejenævnet, hvis lejeren får fuldt medhold i nævnet.
Sådan gør du
Du skal skriftlig sende din klage til:
Aabenraa Kommune
Huslejenævnet
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
eller via mail til Nævnssekretariatet
Du skal i din klage præcisere, hvad du ønsker Huslejenævnet skal behandle. Du skal vedlægge en kopi af din lejekontrakt samt relevant dokumentation.
Bilag
Det kan hjælpe til at nedbringe sagsbehandlingstiden, såfremt bilagene vedhæftes som enkeltbilag (ikke enkelt-side bilag), og bilagene så vidt muligt er navngivet efter disse standardnavne:
Indbringelse af sag
Lejekontrakt
Varsel om lejeforhøjelse
Indsigelse mod huslejestigning
Korrespondance mellem lejer og udlejer
Opsigelse
Indkaldelse til flyttesyn
Indflytningsrapport
Fraflytningsrapport
Flytteopgørelse
Ordensregler
Fuldmagt
Varmeregnskab årstal
Vandregnskab årstal
Indsigelse mod varmeregnskab
Indsigelse mod vandregnskab
Normtal 2025
Administration: 3.330 kr.
Vicevært: 2.405 kr.
Normtal 2024
Administration: 3.291 kr.
Vicevært: 2.377 kr.
Normtal for 2023
Administration: 3.202 kr.
Vicevært: 2.313 kr.
Råd og vejledning
Huslejenævnet yder ikke rådgivning til lejer eller udlejer og optræder ikke på den ene parts side. Det er således ikke Huslejenævnets opgave, at hjælpe lejere med at føre sag mod udlejere eller omvendt. Nævnets sekretariat kan i fornødent omgang yde vejledning og bistand om, hvilken type sager der kan indbringes for Huslejenævnet, praktiske forhold i forbindelse med sagens verserende for nævnet og oplysninger om den konkrete lovgivning. Hvis man som lejer har brug for yderligere råd og vejledning, må man søge hjælp enten ved lejeorganisationer eller hos privat advokat.
Ofte stillede spørgsmål
Formand
Jens Schultz-Hansen
Suppleant: Iben Leisner
Lejerrepræsentant
Ketty Lorenzen Andersen
Suppleant: Morten Berdiin
Udlejerrepræsentant
Ramesh Paranabas
Suppleant: Ole Andersen
Socialt sagkyndig
Kristian Jørgensen, Aabenraa Kommune
Suppleant: Thomas Kjærgaard, Aabenraa Kommune
Du kan klage over Huslejenævnets afgørelse til Boligretten senest 4 uger efter du har modtaget nævnets afgørelse. Yderligere oplysninger kan du finde på Boligrettens hjemmeside
Uoverensstemmelse eller konflikt ofte i form af en retssag eller længerevarende meningsudveksling.
Mail: ptm-naevn@aabenraa.dk
Telefontid:
Mandag - torsdag: kl. 13.00-15.00
Telefon 7376 7676