Gå til hovedindhold

Huslejenævn

Du kan som lejer eller udlejer klage til Huslejenævnet, hvis der opstår lejemæssige uenigheder mellem dig og din private udlejer eller lejer.

Indhold

    Bor du til leje i en almen bolig(boligforening), skal du klage til Beboerklagenævnet. 

    Huslejenævnet behandler uenigheder (tvist), hvis det vedrører:

    • Lejens størrelse
    • Lejeforhøjelse
    • Varsling af lejeforhøjelse
    • Manglende vedligeholdelse/vedligeholdelsesforhold
    • Overtrædelse af husordensregler 
    • Forbrugsregnskaber, varme, vand og el 
    • Istandsættelse ved fraflytning 
    • Tilbagebetaling af depositum

    Huslejenævnet behandler ikke uenigheder om:

    • Opsigelse af lejemål
    • Ophævelse af lejemål
    • Udlejers ret til lejligheden 
    • Brugsret i forbindelse med fremleje, bytte og retten til fortsættelse af lejemålet

    Pris

    I 2024 koster det 357 kr. at få behandlet din klage i Huslejenævnet.

    For behandling af sager efter § 132, stk. 2 i Lov om leje koster det i 596 kr.

    Beløbet reguleres den 1. januar hvert år.

    Beløbet skal indbetales på:

    Registreringsnr. 7562

    Konto nr. 1196106

    Husk tydeligt at angive navn og adresse. Dokumentation for indbetalingen skal lægges ved klagen. Gebyret refunderes ikke, selvom du får helt eller delvist medhold i klagen.

    Beløbet skal indbetales inden din klage kan behandles af Huslejenævnet.

    For sager indbragt 1. juli 2015 og derefter skal udlejeren betale et gebyr på 6.827 kr. (pr. 1. januar 2024) til Huslejenævnet, hvis lejeren får fuldt medhold i nævnet.

    Sådan gør du

    Du skal skriftlig sende din klage til:

    Aabenraa Kommune
    Huslejenævnet
    Skelbækvej 2
    6200 Aabenraa

    eller via mail til Nævnssekretariatet

    Du skal i din klage præcisere, hvad du ønsker Huslejenævnet skal behandle. Du skal vedlægge en kopi af din lejekontrakt samt relevant dokumentation.

    Bilag

    Det kan hjælpe til at nedbringe sagsbehandlingstiden, såfremt bilagene vedhæftes som enkeltbilag (ikke enkelt-side bilag), og bilagene så vidt muligt er navngivet efter disse standardnavne:

    Indbringelse af sag
    Lejekontrakt
    Varsel om lejeforhøjelse
    Indsigelse mod huslejestigning
    Korrespondance mellem lejer og udlejer
    Opsigelse
    Indkaldelse til flyttesyn
    Indflytningsrapport
    Fraflytningsrapport
    Flytteopgørelse
    Ordensregler
    Fuldmagt
    Varmeregnskab årstal
    Vandregnskab årstal
    Indsigelse mod varmeregnskab
    Indsigelse mod vandregnskab

    Normtal 2025

    Administration: 3.330 kr.
    Vicevært: 2.405 kr.

    Normtal 2024

    Administration: 3.291 kr.
    Vicevært: 2.377 kr.

    Normtal for 2023

    Administration: 3.202 kr.
    Vicevært: 2.313 kr.

     

    Råd og vejledning

    Huslejenævnet yder ikke rådgivning til lejer eller udlejer og optræder ikke på den ene parts side. Det er således ikke Huslejenævnets opgave, at hjælpe lejere med at føre sag mod udlejere eller omvendt. Nævnets sekretariat kan i fornødent omgang yde vejledning og bistand om, hvilken type sager der kan indbringes for Huslejenævnet, praktiske forhold i forbindelse med sagens verserende for nævnet og oplysninger om den konkrete lovgivning. Hvis man som lejer har brug for yderligere råd og vejledning, må man søge hjælp enten ved lejeorganisationer eller hos privat advokat.

    Ofte stillede spørgsmål

    Formand
    Jens Schultz-Hansen

    Suppleant: Iben Leisner 

    Lejerrepræsentant
    Ketty Lorenzen Andersen

    Suppleant: Morten Berdiin

    Udlejerrepræsentant
    Ramesh Paranabas

    Suppleant: Ole Andersen 

    Socialt sagkyndig
    Kristian Jørgensen, Aabenraa Kommune

    Suppleant: Thomas Kjærgaard, Aabenraa Kommune

    Du kan klage over Huslejenævnets afgørelse til Boligretten senest 4 uger efter du har modtaget nævnets afgørelse. Yderligere oplysninger kan du finde på Boligrettens hjemmeside

    Uoverensstemmelse eller konflikt ofte i form af en retssag eller længerevarende meningsudveksling.