Beboerklagenævn
Du kan som lejer eller udlejer klage til Beboerklagenævnet, hvis der opstår lejemæssige uenigheder mellem dig og udlejer i almene boliger (boligforening) eller lejer.
Bor du til leje i en privat bolig, skal du klage til Huslejenævnet.
Beboerklagenævnet behandler uenigheder (tvist), hvis det vedrører
- Mangler ved indflytning
- Varsling af lejeforhøjelse
- Manglende vedligeholdelse
- Overtrædelse af husordensregler
- Varme- og vandregnskab
- Istandsættelse ved fraflytning
- Tilbagebetaling af depositum
- Mistet anciennitet
Beboerklagenævnet behandler ikke uenigheder om
- Opsigelse af lejemål
- Huslejens størrelse
Pris
I 2025 koster det 169 kr. at få behandlet din klage i Beboerklagenævnet.
Beløbet skal indbetales til vores bankkonto
Registreringsnr. 7562
Konto nr. 1196106
Beløbet skal indbetales inden din klage kan behandles i Beboerklagenævnet.
Sådan gør du
Når du indbringer en sag for Beboerklagennævnet, skal du gøre det med MitID og bruge vores selvbetjeningsløsning indbringelse af sag til Beboerklagenævnet.
Du vil blandt andet blive bedt om følgende:
- En beskrivelse af, hvad din henvendelse drejer sig om
- Kopi af samtlige sider af lejekontrakten inkl. vejledning og eventuelle tillæg
- Eventuel relevant korrespondance i sagen
- Din nuværende adresse og telefonnummer
- Dokumentation for indbetaling af gebyr
- En underskrevet fuldmagt, hvis du har indsendt sagen på vegne af andre
Vi gør opmærksom på, at din henvendelse skal være på dansk.
Fritaget for digital post
Når du vil klage til Huslejenævnet, skal det ske skriftligt og du skal i din klage præcisere, hvad du ønsker Beboerklagenævnet skal behandle. Du skal vedlægge en kopi af din lejekontrakt samt relevant dokumentation..
Hvis du er fritaget for digital post, skal du indsende din sag pr. post til
Aabenraa Kommune
Beboerklagenævnet
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
eller via mail til Nævnssekretariatet
Vi gør opmærksom på, at din henvendelse skal være på dansk.
Vi gør endvidere opmærksom på, at hvis du indsender en ny sag til Huslejenævnet, så skal vi bruge følgende oplysninger og dokumenter, for at kunne behandle din sag:
Fraflytningssager:
- En præciseret klage, der tydeligt beskriver hvad Nævnet skal tage stilling til
- Kopi af samtlige sider af lejekontrakten inkl. vejledning og eventuelle tillæg
- Underskrevet fuldmagt, såfremt du har indsendt sagen på vegne af andre
- Oplysning om indflytningsdato
- Kopi af indflytningsrapport
- Kopi af mangelliste ved indflytning
- Kopi af opsigelse
- Oplysning om fraflytningsdato
- Oplysning om, hvornår der er afleveret nøgler
- Kopi af indkaldelse til flyttesyn
- Oplysning om, hvornår der er afholdt flyttesyn
- Kopi af fraflytningsrapport
- Oplysning om, hvornår og hvordan fraflytningsrapporten er modtaget
- Kopi af overslagspris
- Oplysning om, hvornår og hvordan overslagsprisen er modtaget
- Kopi af endelig flytteopgørelse
- Oplysning om, hvornår og hvordan flytteopgørelsen er modtaget
- Øvrige dokumenter og oplysninger der er relevant for sagen
Forbrugsregnskaber:
- En præciseret klage, der tydeligt beskriver hvad Nævnet skal tage stilling til
- Kopi af samtlige sider af lejekontrakten inkl. vejledning og eventuelle tillæg
- Underskrevet fuldmagt, såfremt du har indsendt sagen på vegne af andre
- Kopi af de forbrugsregnskaber sagen omhandler (hvis disse er modtaget)
- Oplysning om hvornår regnskabet er modtaget
- Kopi af indsigelse mod forbrugsregnskabet
- Øvrige dokumenter og oplysninger der er relevant for sagen
Vedligeholdelsesmangler:
- En præciseret klage, der tydeligt beskriver hvad Nævnet skal tage stilling til
- Kopi af samtlige sider af lejekontrakten inkl. vejledning og eventuelle tillæg
- Underskrevet fuldmagt, såfremt du har indsendt sagen på vegne af andre
- Kopi af korrespondance mellem lejer og udlejer
- Øvrige dokumenter og oplysninger der er relevant for sagen
Øvrige sager:
- En præciseret klage, der tydeligt beskriver hvad Nævnet skal tage stilling til
- Kopi af samtlige sider af lejekontrakten inkl. vejledning og eventuelle tillæg
- Underskrevet fuldmagt, såfremt du har indsendt sagen på vegne af andre
- Kopi af korrespondance mellem lejer og udlejer
- Øvrige dokumenter og oplysninger der er relevant for sagen
Ofte stillede spørgsmål
Oplysninger, der er relevante for nævnets afgørelse, bliver forelagt sagens parter til udtalelse.
I de tilfælde, hvor en part ikke giver oplysninger i sagen, kan nævnet træffe afgørelse i overensstemmelse med den anden parts påstand.
Der er stor forskel på, hvor hurtig en klage kan afgøres.
Det er ikke ualmindeligt, at der går 3-6 måneder før der er truffet en afgørelse i en sag.
Beboerklagenævnet består 3 personer.
Formanden for Beboerklagenævnet er jurist, og udpeges af Statsforvaltningen. De to øvrige medlemmer udpeget af Byrådet og repræsenterer henholdsvis lejer og udlejer.
I sager med social karakter deltager en person ved social viden.
Beboerklagenævnet har en sekretær, som er ansat i sekretariatet i Plan, Teknik & Miljø ved Aabenraa Kommune.
Beboerklagenævnet vælges for en 4 årig periode.
Du kan klage over Beboerklagenævnets afgørelse til Boligretten senest 4 uger efter du har modtaget nævnets afgørelse. Yderligere oplysninger kan du finde på Boligrettens hjemmeside.
Formand
Pernille Svindt Lentfer
Suppleant: Iben Leisner
Lejerrepræsentant
Ketty Lorenzen Andersen
Suppleant: Morten Berdiin
Udlejerrepræsentant
Jens Christian Raun
Suppleant: Toke Arndal
Socialt sagkyndig
Kristian Jørgensen, Aabenraa Kommune
Suppleant: Thomas Kjærgaard, Aabenraa Kommune
Relaterede sider
Mail: ptm-naevn@aabenraa.dk
Telefontid:
Mandag - torsdag: kl. 13.00-15.00
Telefon 7376 7676