Aabenraa Kalder – fælles initiativ mellem kommune og erhvervsliv skal vinde de unge tilbage
Hvordan bevarer man kontakten til unge, der er flyttet fra hjemstavnen for at studere, arbejde eller prøve noget nyt? Og hvordan får man unge, der pendler ind til virksomhederne i kommunen til at blive og slå sig ned? De spørgsmål har Aabenraa Kommune, Business Aabenraa og en række lokale virksomheder stillet sig – og svaret...
)
- Vi ved, at mange unge flytter for at tage en uddannelse. Men vi vil gerne minde dem om, at der er masser af gode grunde til at flytte tilbage til kommunen og arbejde. Og for dem, der i dag arbejder i en af de mange virksomheder i kommunen, at der også er gode grunde til at slå rødder her. Konceptet “Aabenraa Kalder” skal styrke det bånd,” fortæller Helle Malene Kjølsen Olsen, afdelingschef for Bæredygtighed & Erhverv i Aabenraa Kommune.
Derfor lancerer Aabenraa Kommune, Business Aabenraa og erhvervsliv nu ”Aabenraa Kalder” – et samlet initiativ, der skal holde forbindelsen til unge i live. Ikke kun gennem et digitalt univers, men også via fysiske mødesteder, events og lokale fortællinger. Målet er at fastholde og styrke båndet – og på sigt byde dem velkommen som nye tilflyttere.
- Det her er ikke kun en kommunal indsats. Det er et fælles projekt, der samler erhvervsliv, kommune og organisationer om at skabe et stærkere bånd til den næste generation,” siger Charlotte Hylleberg, direktør i Business Aabenraa.
Et klik tættere på Aabenraa
Mødestedet www.aabenraa-kalder.dk er netop gået i luften. Her kan man møde unge med tilknytning til Aabenraa, læse personlige historier om livet væk fra hjemstavnen – og måske få en reminder om, hvad området kan tilbyde. Men “Aabenraa Kalder” er mere end bare en hjemmeside – det er en platform, hvor samarbejdet mellem kommune, erhvervsliv og bosætningsindsatser foldes ud i praksis.
Aabenraa Kalder lever også videre på Instagram, hvor kampagnen møder målgruppen i øjenhøjde – med hverdagsglimt, genkendelige ansigter og varme hjemkaldelser. Følg med på www.instagram.com/aabenraakalder.
Første fysiske event: Ringriderfesten 2025
Allerede lørdag den 5. juli 2025 rykker “Aabenraa Kalder” ud i virkeligheden med et fælles event under årets Ringridning. Tidligere og nuværende Aabenraa-borgere imellem 25-35 år inviteres til en uformel VIP-samling i loungeområdet ved Kulturboxen – med lokale smagsoplevelser, kolde øl, gode grin og plads til både netværk og nostalgi. Deltagelse er gratis – og man må tage en ven med. Dog er det et krav, at man tilmelder sig via hjemmesiden https://www.aabenraa-kalder.dk/#event
- Vi ser det som en stor styrke, at vi er en lang række virksomheder, der sammen med kommunen og Business Aabenraa samarbejder for at fastholde og tiltrække unge. Det er en fælles opgave, og vi har ret meget at byde på, vi skal bare få det fortalt” understreger Line Meldgaard, direktør i Meldgaard Gruppen, på vegne af Aabenraa Kalders partnervirksomheder og Advisory Board.
Partnervirksomheder:
- Aabenraa Havn
- Abena
- Advodan Sønderjylland
- Fleggaard
- H. P. Therkelsen
- Kohberg
- Meldgaard
- Naturmælk
Initiativet blev testet under Kongehøj Festivalen i 2024 og rulles nu ud i større skala med flere aktører og aktiviteter i spil.
Fakta: Hvorfor kalder Aabenraa?
- Aabenraa Kommune oplever en nettofraflytning blandt unge voksne i alderen 25–35 år.
- Andelen af unge voksne er lav sammenlignet med andre aldersgrupper.
- Mange flytter mod større byer for at tage en uddannelse eller finde job.
- Udfordringen påvirker både bosætning og rekruttering af arbejdskraft.
(Kilde: Kontur byanalyse 2024)