Kandidatlister
Tirsdag den 18. november 2025 er der valg til Byrådet og Regionsrådet.
For at kunne stille op til kommunal- og regionalvalg i Danmark skal du
- være fyldt 18 år
- have fast bopæl i kommunen/regionen.
Herudover skal du enten:
- være dansk statsborger
- være statsborger i et andet EU-land
- være statsborger i Island, Norge eller Storbritannien eller
- uden afbrydelse have haft fast bopæl i riget de sidste 4 år forud for valgdagen.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du kan stille op til kommunalvalget, kan du kontakte Sara Lund Mathiesen på 7376 6230 eller valg@aabenraa.dk.
Du kan også læse mere om opstilling til valg på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside her
(link til: Opstilling til kommunale og regionale valg)
Du kan få en kandidatlisteformular og vejledning til at udfylde den ved at henvende dig til
Byråds- og Direktionssekretariatet, Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa.
Kontakt Sara Lund Mathiesen på 7673 6230 eller valg@aabenraa.dk
Det er vigtigt, at kandidatlisten udfyldes omhyggeligt. Byråds- og Direktionssekretariatet kan vejlede dig nærmere om udfyldelsen af kandidatlisten.
Du kan også læse mere om opstilling til valg på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside her
(Link til: Opstilling til kommunale og regionale valg)
Hvis du ønsker at stille op til regionsrådet i Region Syddanmark, skal du henvende dig til Region Syddanmark
Kandidatlister der opnåede repræsentation i Byrådet ved sidste valg i 2021 kan anmode om at blive fritaget for kravet om indsamling af underskrifter fra stillere. En forudsætning for at blive fritaget er, at kandidatlisten stadig er repræsenteret i Byrådet 9 uger før valgdagen (16. september 2025).
Hvis betingelserne ikke er opfyldt, skal partiet indsamle underskrifter fra minimum 25 stillere ligesom andre partier, der ønsker at stille op til valget.
Frist for indlevering af kandidatlister, der ønsker at blive fritaget for kravet om stillere er tirsdag den 16. september 2025, kl. 12.00.
Hvis kandidatlisten ikke er fritaget fra kravet om stillere, skal kandidatlisten være underskrevet af mindst 25 stillere i Aabenraa Kommune. Det er en god idé, at mere end 25 stillere underskriver kandidatlisten, hvis der skulle være stillere, som ikke kan godkendes.
Kandidatlisten skal indeholde oplysning om hver enkelt stillers navn, bopæl, personnummer samt stillerens underskrift.
Stillere skal have stemmeret til kommunalvalget og have bopæl i Aabenraa Kommune for at kunne godkendes. Man kan kun være stiller for én kandidatliste.
Hvis en stillers underskrift mangler, eller der er givet mangelfulde eller ukorrekte oplysninger vedrørende en stiller, betyder det som udgangspunkt, at stilleren ikke kan godkendes.
En kandidat kan ikke være stiller for en kandidatliste, som kandidaten selv stiller op for.
Frist for indlevering af kandidatlister med stillere er tirsdag den 30. september 2025, kl. 12.00.
En kandidatliste skal have en listebetegnelse for at kunne blive godkendt af valgbestyrelsen. Listebetegnelsen er det samme som et partinavn, og det vil stå på stemmesedlen.
Du kan også læse om opstilling til kommunale og regionale valg her.
(Link til: Opstilling til kommunale og regionale valg)
Valgbestyrelsen tildeler de godkendte kandidatlister en bogstavbetegnelse. Kandidatlisterne anføres alfabetisk på stemmesedlen efter de tildelte bogstavsbetegnelser.
Kandidatlister, hvis listebetegnelse er navnet på et parti, der den 1. august i valgåret er opstillingsberettiget til folketingsvalg, eller i hvis listebetegnelse indgår et sådant navn, skal tildeles partiets bogstavbetegnelse til folketingsvalg. Dette gælder også kandidatlister, hvis listebetegnelse er navnet på det tyske mindretals parti, eller listebetegnelser, hvori dette navn indgår.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet meddeler før hvert valg, hvilke partibogstaver, der er reserveret til partier, der er opstillingsberettiget til folketingsvalg den 1. august i valgåret, jf. kommunal- og regionalvalgslovens §33, st. 1.
Du kan her se, hvilke bogstaver der er reserveret til eksisterende partier og som derfor ikke kan tildeles nye kandidatlister.
(Link til: Partiernes bogstavbetegnelser)
Indlevering af kandidatlister, der ønsker at blive fritaget for kravet om stillere
Kandidatlister kan tidligst indleveres tirsdag 2. september 2025.
Sidste frist for at indlevere kandidatlister uden stillere er tirsdag den 16. september 2025, kl. 12.00. Du får en kvittering, for at du har indleveret kandidatlisten.
Indlevering af kandidatlister, der ikke er fritaget for kravet om stillere
Kandidatlister kan tidligst indleveres tirsdag den 16. september 2025.
Sidste frist for at indlevere kandidatlister med stillere er tirsdag den 30. september 2025, kl. 12.00. Du får en kvittering for, at du har indleveret kandidatlisten.
Det er vigtigt at overholde fristen, da kandidatlister indleveret efter den 30. september 2025 kl. 12.00 vil blive afvist. Der kan ikke dispenseres fra tidsfristen.
Kandidatlister skal indleveres personligt til:
Byråds- og Direktionssekretariatet
Rådhuset
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Alle oplysninger på kandidatlisterne om kandidater og stillere kontrolleres, når listen er indleveret.
Hvis man har indleveret og fået godkendt sin kandidatliste vil kandidatlistens repræsentant herefter modtage meddelelse. Her vil oplysning om tildeling af kandidatlistens bogstavbetegnelse også fremgå.
Hvor kan jeg henvende mig med spørgsmål?
Yderligere oplysninger kan fås hos Byråds- og Direktionssekretariatet. Kontakt Sara Lund Mathiesen på 7673 6230 eller valg@aabenraa.dk
Ved spørgsmål, kontakt Sara Lund Mathiesen på 7673 6230 eller valg@aabenraa.dk
Valgforbund
Kandidatlister kan indgå i et valgforbund for at støtte hinanden. Hver kandidatliste kan kun indgå i ét valgforbund. Alle partier, der indgår i et valgforbund, skal udfylde og indlevere en formular med anmodning om at indgå i valgforbundet.
Formular og vejledning til anmeldelse af valgforbund udleveres af Byråds- og Direktionssekretariatet. Kontakt Sara Lund Mathiesen på 7673 6230 eller valg@aabenraa.dk
Fristen for indlevering af anmodning om indgåelse af valgforbund er senest mandag den 6. oktober 2025, kl. 12.00.
Formular med anmodning om indgåelse af valgforbund indleveres til:
Byråds- og Direktionssekretariatet
Rådhuset
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Du kan læse mere om valgforbund her
(Link til: Valgforbund)
Valgplakater
Valgplakater til kommunal- og regionalvalget den 18. november 2025 må hænges op fra lørdag den 25. oktober 2025 kl. 12.00
Du kan læse mere om reglerne for ophængning af valgplakater her.
(Link til: Ophængning af valgplakater)