Gå til hovedindhold

Den særlige talepædagogiske indsats (skolebørn)

En særlig talepædagogisk indsats for elever i indskolingen er Aabenraa Kommunes tilbud til elever med massive tale-/sprogvanskeligheder.

Indsatsen har til formål at styrke den rettidige indsats for disse elever.

Indhold

    Indsatsen søges af elevens skole (typisk i vinteren/foråret inden skolestart) i samarbejde med forældre og den allerede tilknyttede tale-hørekonsulent.

    Elever, der er visiteret til tilbuddet modtager efter skolestart kontinuerlig undervisning (oftest to gange om ugen) skoleåret igennem.

    Formål:

    • At eleven får en så forståelig kommunikation som muligt
    • At man med udgangspunkt i elevens specifikke tale-/sprogvanskeligheder styrker elevens bevidsthed om egne udfordringer
    • At give eleven motivation til at udvikle et funktionelt sprog, som fundament for det gode liv
    • At optimere elevens forudsætninger for læseindlæring, da tale/sprogvanskeligheder kan påvirke læseindlæringen og derved hele fundamentet for faglig indlæring.

    Målgruppe:

    • Eleven, der ikke har tilegnet sig et aldersvarende sprog, men som udgangspunkt har et kognitionsniveau inden for gennemsnittet
    • Eleven, som kan følge den almene undervisning, men som har store udfordringer med at tale og/eller at forstå
    • Eleven, som er massivt ramt på det ekspressive sprog og dermed kan være ramt på følgende områder: udtale, sætningsopbygning, ordbøjning, begrebsudvikling/kategorisering, kommunikation/pragmatik, sproglig bevidsthed
    • Eleven har modtaget taleundervisning i børnehaven
    • Eleven har typisk svært ved at tilegne sig tale-/sprogfærdigheder, selv med massiv specialiseret indsats. Det kræver mange gentagelser og en ihærdig vedvarende indsats, før eleven kan overføre det lærte til spontantalen

    Organisering af den særlige talepædagogiske indsats:

    • Tale-hørekonsulenten på elevens distriktsskole varetager den individuelle taleundervisning
    • Undervisningen er kontinuerlig. Der holdes pauser i skolens ferier og når det vurderes fagligt hensigtsmæssigt
    • Eleven vurderes løbende med talepædagogiske undersøgelser, som danner grundlaget for den talepædagogiske indsats
    • Den særlige talepædagogiske indsats kræver, at der er et tæt samarbejde mellem forældre, skolen, lærere og tale-hørekonsulenten
    • Ud over indsatsen fra tale-hørekonsulenten (PPR) kan det kræve en daglig og periodevis individuel indsats fra elevens læringsmiljø og hjemmet
    • Eleven vil kræve en særlig opmærksomhed på de sociale og emotionelle områder – særligt på elevens selvværd
    • Der kan i forbindelse med elevens udfordringer forekomme ekstra mødeaktivitet
    • Indsatsen søges for en to-årig periode, men kan afsluttes når som helst, hvis eleven opnår tilstrækkelige kompetencer