Den særlige talepædagogiske indsats (skolebørn)
En særlig talepædagogisk indsats for elever i indskolingen er Aabenraa Kommunes tilbud til elever med massive tale-/sprogvanskeligheder.
Indsatsen har til formål at styrke den rettidige indsats for disse elever.
Indsatsen søges af elevens skole (typisk i vinteren/foråret inden skolestart) i samarbejde med forældre og den allerede tilknyttede tale-hørekonsulent.
Elever, der er visiteret til tilbuddet modtager efter skolestart kontinuerlig undervisning (oftest to gange om ugen) skoleåret igennem.
Formål:
- At eleven får en så forståelig kommunikation som muligt
- At man med udgangspunkt i elevens specifikke tale-/sprogvanskeligheder styrker elevens bevidsthed om egne udfordringer
- At give eleven motivation til at udvikle et funktionelt sprog, som fundament for det gode liv
- At optimere elevens forudsætninger for læseindlæring, da tale/sprogvanskeligheder kan påvirke læseindlæringen og derved hele fundamentet for faglig indlæring.
Målgruppe:
- Eleven, der ikke har tilegnet sig et aldersvarende sprog, men som udgangspunkt har et kognitionsniveau inden for gennemsnittet
- Eleven, som kan følge den almene undervisning, men som har store udfordringer med at tale og/eller at forstå
- Eleven, som er massivt ramt på det ekspressive sprog og dermed kan være ramt på følgende områder: udtale, sætningsopbygning, ordbøjning, begrebsudvikling/kategorisering, kommunikation/pragmatik, sproglig bevidsthed
- Eleven har modtaget taleundervisning i børnehaven
- Eleven har typisk svært ved at tilegne sig tale-/sprogfærdigheder, selv med massiv specialiseret indsats. Det kræver mange gentagelser og en ihærdig vedvarende indsats, før eleven kan overføre det lærte til spontantalen
Organisering af den særlige talepædagogiske indsats:
- Tale-hørekonsulenten på elevens distriktsskole varetager den individuelle taleundervisning
- Undervisningen er kontinuerlig. Der holdes pauser i skolens ferier og når det vurderes fagligt hensigtsmæssigt
- Eleven vurderes løbende med talepædagogiske undersøgelser, som danner grundlaget for den talepædagogiske indsats
- Den særlige talepædagogiske indsats kræver, at der er et tæt samarbejde mellem forældre, skolen, lærere og tale-hørekonsulenten
- Ud over indsatsen fra tale-hørekonsulenten (PPR) kan det kræve en daglig og periodevis individuel indsats fra elevens læringsmiljø og hjemmet
- Eleven vil kræve en særlig opmærksomhed på de sociale og emotionelle områder – særligt på elevens selvværd
- Der kan i forbindelse med elevens udfordringer forekomme ekstra mødeaktivitet
- Indsatsen søges for en to-årig periode, men kan afsluttes når som helst, hvis eleven opnår tilstrækkelige kompetencer