Felsted

Kursus opstart - Livet med demens i eget hjem, Felsted

En demenssygdom forandrer ens liv og hverdag og kan være vanskelig at tackle for både personen med demens og for dig som pårørende.

• Er du pårørende til en person med demens, der bor i eget hjem?
  • Ønsker du at blive klædt bedre på til at håndtere din situation som pårørende?
  • Har du lyst til at dele dine erfaringer med andre i samme situation?

Pårørende har ofte en fremtrædende rolle i sygdomsforløbet i forhold til at støtte, vejlede og hjælpe personer med demens i hverdagen.

Formålet med dette kursus er at give dig viden og redskaber til et liv med demens i eget hjem. Endvidere sætter kurset fokus på dine behov som pårørende, samt hvordan du kan passe på dig selv.

Kurset er en blanding af undervisning, dialog og erfaringsudveksling.

Samtalegruppe for mennesker med demens

Ønsker din pårørende at deltage i en samtalegruppe, vil dette være muligt i samme tidsrum. Samtalegruppe for mennesker med demens er et tilrettelagt forløb med indendørs og udendørs aktiviteter samt dagens emne.

Spørgsmål vedrørende tilmelding:

Tanja Franck
tfra@aabenraa.dk

Kursets opbygning

MODUL 1: Viden om demens

På modulet får du viden om demens og forståelse for, hvordan demenssygdomme påvirker funktionsevnen i hverdagen.

MODUL 2: At se det hele menneske

Det er vigtigt at se det hele menneske og ikke kun demenssygdommen. På dette modul får du viden om de faktorer, der kan have indflydelse på trivslen og adfærden hos personer med demens, som rækker udover sygdommen.

MODUL 3: Hverdagsliv med demens

På modulet får du viden om og redskaber til at tackle og opretholde hverdagens aktiviteter – både daglige gøremål og fritidsaktiviteter. Du får desuden viden om fx indretning, velfærdsteknologi og om muligheder for hjælp og støtte fra kommunen.

MODUL 4: Nye måder at være sammen på

På modulet får du redskaber til at fremme jeres indbyrdes kommunikation og til at få øje på de ressourcer og begrænsninger, som der er i jeres samspil og samvær.

MODUL 5: at være pårørende

Dette modul tager udgangspunkt i din situation som pårørende, og hvad der er vigtigt for dig for at kunne have overskud og trives i hverdagen.

MODUL 6: Plan for fremtiden

På dette modul får du viden om lovgivning, som har betydning for livet med demens og de første overvejelser om plejebolig. Modulet afsluttes med udarbejdelse af en individuel plan for, hvad der skal ske i tiden efter kurset.